گزارش برنامه های گروه شهید محبی

اعضاء شرکت کننده :

محمد مودبی– احسان شیرپور – میلاد مودبی

جغرافیای عمومی منطقه

روستای آهار روستایی  در شمال شرقی تهران در بخش اوشان منطقه رودبار قصران قرار گرفته است این روستا از سمت جنوب از طریق کوه های توچال به شهر تهران از سمت شمال به شمشک و از سمت شرق و جنوب شرقی به فشم متصل می باشد ، از روستا هایی همجوار در مسیر ( آسفالته ) می توان به باغ ایگل و ایگل اشاره نمود .وسیله امرار و معاش مردم این روستا از طریق باغداری می باشد که از آن جمله محصولات باغی این منطقه می توان به گیلاس ، آلبالو ، سیب ، آلو و ... اشاره نمود از جادبه های گردشگری این منطقه می توان به آبشار شکر آب و امامزاده طاهر شکر آب ، آبشار ده تنگه ، قلعه تاریخی دختر ، و آبشار های فراوان و طبیعت بکر این منطقه  به همراه کوچه باغ های وصف نشدنی اشاره نمود . همچنین از جاذبه های کوهستانی این منطقه می توان به اجرای برنامه های یک روزه کوهپیمایی سبک و چند روزه ( آهار به شهرستانک ) و بازدید از طبیعت زیبای منطقه اشاره کرد از جمله قله های قابل صعود این منطقه می توان به قله توچال ( جبهه شمالی ) ، قزقونجال ، قلعه دختر ، سی چال و ... اشاره نمود.

گزارش

تهران را در یک روز نسبتا خنک و مطلوب تابستانی تیر ماه به سمت روستای آهار به قصد کوهپیمایی به سمت آخرین آبشار ده تنگه ( انتهای روستا ی متروکه ده تنگه ) زیر قله سی چال  با خودرو شخصی ترک نمودیم . حدود ساعت 45 : 6 به روستای آهار رسیده و پس آماده شدن و خرید مقداری تنقلات و وسایل صبحانه از تنها مغازه باز ده مسیر را به سمت شمال آبادی با عبور از پلی که بر روی رودخانه زده شده است ادامه دادیم . مسیر  از میان کوچه و پس کوچه های روستا می گذشت  پس از گذشتن از این کوچه ها مسیر را به سمت ده تنگه ( شمال ) ادامه دادیم پس از گذشت حدود 10 الی 15 دقیقه در میان کوچه باغ های روستا قرار گرفتیم در بین راه هرزگاهی با اهالی محل که در حال رفتن به باغ های خود جهت برداشت محصولات باغی بودن برخورد نموده و پس از سلام و صبح بخیر به مسیر خود ادامه می دادیم . پس از گذشت حدود یک ساعت و نیم شاید هم کم تر که در حال حاضر در خاطرم نیست به دو راهی رسیدیم که که این مسیر با گرفتن ارتفاع به سمت قلعه دختر و گردنه زارگاه( غرب ) منتهی می گردد و احتمالا مسیر قدیمی رفت آمد اهالی ده به شهرستانک بوده است ولی از آنجایی که هدف صعود به قله قلعه دختر نبود مسیر را به سمت شمال و ادامه ده تنگه ادامه دادیم و پس از فرودی کوتاه مسیر خود را از سمت چپ به سمت راست رودخانه ( شرق )ادامه دادیم ، پس از گدشت مدت زمان حدود دو ساعت و نیم کوهپیمایی محل مناسبی را جهت میل صبحانه انتخاب نمودیم و پس از حدود 45 دقیقه استراحت و استفاده از طبیعت منطقه مسیر را به سمت انتهای دره ده تنگه و زیر قله سی چال ادامه دادیم هر چه به انتهای دره نزدیک تر شوید دره تنگ تر و صخره ای تر می شود از میان باغ های اندک این منطقه عبود کرده و از میان صخره ها خود را به زیر آبشار می رسانیم اکنون ساعت 11:45 را نمایش می دهد موسیقی زیبای آبشار گوش هایمان را نوازش می دهد متاسفانه اینجا هم از دست بعضی از انسان های بی فکر در امان نمانده و تعدادی زباله های پلاستیکی و حتی شیشه ای دیده می شود پس از گرفتن چند عکس یادگاری و استراحتی کوتاه و جمع آوری زباله های بجا مانده مسیر را به سمت آهار ادامه می دهیم مسیر بسیار خلوت و بکر می باشد و کوهنوردان و کوهپیمان کمتری از این مسیر استفاده می نمایند پس از گذشت حدود دو ساعت و نیم به روستای آهار رسیدیم ، حدودا ساعت 2 بعد از پهر بود و پس از خرید مقداری گیلاس که در طی مسیر بسیار چشم نواز و وسوسه بر انگیز بود آهار را به قصد تهران ترک نمودیم.

نکات مهم :

1-     به همراه داشتن کیسه زباله و جمع آوری زباله های مصرفی و انتقال به پائین کوه الزامی میباشد .
2به منظور کوهپیمایی استفاده از کفش کوهپیمایی مناسب به منظور تاول نزدن پا بسیار می تواند مفید باشد

3-     از مسیر آبشار می توان با یک صعود چندین ساعتی ( حدود 6 الی 7 ساعت ) به قله سی چال رسیده و از پیست اسکی دیزین فرود بیائید .همچنین لازم به توضیح است از بعد از آبشار در صعود های قبلی که انجام شده منابع آبی بسیار کم می باشد به همراه داشتن آب بسیار ضروری می باشد.

تصاویر زیبا از طبیعت منطقه

محمد مودبی (( سرپرست )) –احمد کیومرزی

دره درکه از فراز قله شاهنشین

جغرافیای عمومی منطقه

روستای درکه که روزگاری دارای شکل و شمایل روستایی بوده است امروزه این شمایل را از دست داده و کاملا به شکل یک بخش کوچک مدرن در آمده است با این اوصاف این روستا از توابع شهرستان شمیرانات محسوب می گردد این آبادی از شمال به کوه های شمال تهران ( توچال )  و از طریق شمال شرقی بعد از عبور از گردنه شهرستانک به آبادی شهرستانک متصل می گردد از سمت شرق به منطقه ولنجک و از غرب به دره فرحزاد و امام زاده داوود منتهی می گردد و در نهایت از جنوب به کلان شهر تهران متصل می گردد . بدون شک با تمام دست کاری ها و بی مهری هایی که توسط بعضی از گردشگران بی توجه  صورت گرفته است و به وضوح می توان با کمی کوهپیمایی سبک در این منطقه این موضوع را حس نمود ، این دره هنوز هم یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه و شهر تهران  محسوب می گردد از آنجائیکه قلم و زبان از بیان کلیه جزئیات و جذابیت های این منطقه قاصر می باشد سخن را به پایان رسانده و به گزارش برنامه می پردازیم.

گزارش

تهران را در یک روز گرم بهاری به مقصد دره درکه ترک نمودیم در ابتدا بنا بر این موضوع گذاشته شده بود که 3 تن دیگر از اعضاء گروه را در میدان درکه ملاقات نمائیم و پس  از ملحق شدن به هم ، برنامه را آغاز نمائیم راس ساعت 5:59 دقیقه صبح در میدان درکه حاضر شدیم و خبری از سایر اعضاء نبود با تماس تلفنی که حاصل گردید مشخص شد که این دوستان هر کدام با مشکلی روبه رو شده و قادر به شرکت در برنامه نمی باشند. کوهپیمایان بسیاری در صبح نچندان زود در این منطقه مشاهده می شدند . راس ساعت 6 صبح مسیر را به قصد حرکت به سمت پناهگاه پلنگچال و صعود به قله شاهنشین ادامه دادیم مسیر دره را از میان مغازه های فراوانی که در این وقت صبح هنوز شروع به کار نکرده بودن در میان درختان تنومند چنار و رودخانه خروشانی که از کوه های توچال سرچشمه می گیرد ادامه داده و پس از مدتی حدود 15 الی 20 دقیقه کوهپیمایی در میدان دره از یک کوچه باریک مسیر را به سمت کوه ادامه دادیم ،مسیر پر پیچ و خم دره دار آباد را به سمت پناهگاه پلنگچال ادامه داده و در بین راه از طبیعت موجود کمال لذت را می بردیم در عین حال حرکت بسیار آرامی داشتیم چون مسیر زیادی را برای رسیدن به قله در پیش رو داشتیم در اوج لذت در برخی اوقات همم از بی معرفتی کوه گردان و بعضا کوهنوردان نارحت بودیم به دلیل آنکه برخی از این دوستان کوه را با سطل زباله اشتباه گرفته بودند...؟؟!! مسیر تقریبا شلوغ بود و خیل عظیم علاقمندان برای رسیدن به پناهگاه تلاش می نمودند . مسیر در بعضی اوقات اوج می گرفت و در برخی اوقات هم وارد دره و در کنار رودخانه قرار می گرفت بعد از گذشت 2 ساعت به پناهگاه فدراسیون کوهنوردی رسیدیم جا دارد که این مظلب را هم اضافه نمایم که فدراسیون جهت فراهم سازی رفاه کوهنوردان فعالیت های خوبی در طول مسیر صورت داده اما باز هم جای تلاش و خلاقیت بیشتر برای رسیدن به سطحی بالاتر متناسب با استاندارد های جهانی کشور های مطرح داریم. که ان شاء ا... با تلاش دوستان و توکل به خالق هستی بخش به آن هم دست پیدا خواهیم نمود . (( پناهگاه پلنگچال در جنوب غربی قله شاهنشین در ارتفاع 2150 متری از سطح دریا قرار گرفته است ) پس از صرف صبحانه و کسب آمادگی لازم پناهگاه را ترک گفته و در ساعت 8:45 مسیر را به سمت شمال دره درک  ادامه دادیم پس از گذشت مدت زمان کوتاهی و پس از عبور از چند گوسفند سرا به چشمه پرزوک رسیدیم البته آب چشمه بسیار کم بود ، مسیر را در امتداد رودخانه ( شرق ) ادامه دادیم تا به دو راهی دره مال احمد که به سمت دره پلنگچال منتهی می گردد رسیدیم مسیر مستقیم را ادامه دادیم از میان بوته زار ها و علف زار های دره که طراوتی خاص به منطقه داده بود عبور نمودیم هررزگاهی با بعضی از کوهنوردان روبه رو می شدیم که مشغول سبزی چینی بودند در این فصل کوه سرشار از سبزیجات مختلف می باشد . پس از گذشت حدود یک ساعت به انتهای دره رسیده بودیم از این جا دو مسیر برای رسیدن به قله شاهنشین موجود می می باشد مسیر سمت راست مشکل تر و مسیر سمت چپ که از دیواره ای صخره ای و مسیری شن اسکی عبور می نماید کمی آسان تر و زیبا تر  می باشد که منتهی به  چشمه شاهنشین می گردد. پس از انجام زیگزاگ های متمادی و متعدد پس از گدشتن از چندین دیواره صخره ای به جاده ای قدیمی که یکی از راه های قدیمی بوده است که امازاده داوود را به ایستگاه 7 تلکابین متصل می نموده است رسیدیم تا اینجا حدود 5 / 3 ساعت از زمان حرکت ازپناهگاه گدشته بود ، بعد از عبور از عرض جاده به زیر گردنه شهرستانک رسیدیم و باید چند ساعتی صعود می کردیم تا به این گردنه دست پیدا کنیم سنگ های این قسمت از راه بسیار بزرگ و شکننده می باشد که این خود کمی از عملکرد مفید ما کاسته بود ولی با این اوصاف با عزمی جدی مسیر را ادامه دادیم و با زیگزاگ های فراوان و قرار گرفتن در گردنه در  ساعت 15:00 در بالای قله شاهنشین قرار گرفتیم از اینجا مجتمع اسکی توچال ، قله توچال و پناهگاه اردلان ، قله های دماوند با شکوه خلنو ، سرکچال ، کاسونک و منطقه علم کوه در شمال غربی و روستای شهرستانک کاملا پیدا و مشخص می باشد.

پس از استراحتی کوتاه و لذت بردن از مناظر قله مسیر را به سمت پائین ادامه دادیم ولی این بار از مسیری دیگر که منتهی به همان مسیر دور اهی سمت چپ دره می شد مسیر را با زیگزا گ های فراوان از

کنار بقایای برفی زیر قله به سمت پائین ادامه دادیم و پس از گذشت یک ساعت و نیم زمان به چشمه شاهنشین با شکوه رسیدیم در توقفی جهت استراحت و اقامه نماز داشتیم و پس از اقامه نماز و پر کردن آب قمقمه ها مسیر را ادامه دادیم از پاکوبی مشخص خودمان را به گردنه منتهی به دره درکه رساندیم با منظره ای بسیار زیبای چرای صد ها گوسفند روبه رو شدیم که واقعا به انسان احساس طراوت و

سرمستی خاصی می بخشید پس از عبور از کنار گله و عرض خداقوت و خسته نباشید به گله داران به سمت پائین زیگزاگ نموده و از کناره دیواره سنگی به سمت دار آباد سرازیر شدیم مسیر کاماا خلوت بود و هیچ اثری از یک کوهنورد هم نبود ساعت 6 بعد از ظهر را نشان می داد مسیر دره را از کنار رودخانه در سکوت مطلق ادامه دادیم تا به پناهگاه پلنگچال رسیدیم پناهگاه بسته بود و هیچ اثری از حضور کسی در آن نبود مسیر پر و پیچ و خم دره درکه انگار در آن غروب و در نهایت تاریکی شبانه که هیچ اثری از آدمیزاد درآن نبود برای ما تمامی نداشت پیچ پشت پیچ ولی چون مسرور از یک صعود خوب بودیم برایمان قابل تحمل بود . پس از گذشت مدت زمان 6 ساعت از حرکت مفید ساعت 21:30 در پائین کوه بودیم و روزی دیگر را  با صعودی دیگر و تجربه های جدید به پایان رسانیدیم.

نکات مهم :

2-     در صورتیکه که قصد اجرای یک روزه برنامه را داشته باشید به منظور آنکه به شب برخورد نکنید بهتر می باشد حدود ساعت 3 و یا 4 صبح حرکت نمائید .( در زمانی که روز ها طولانی می باشد – بهار و تابستان )

3-     از گردنه شهرستانک با یک برنامه چند روزه حداکثر 3 روز می توان به روستای شهرستانک دسترسی پیدا نمود )

.4-     از دره درکه به قله پلنگچال نیز می توان صعود نمود همچنین جهت یک برنامه گل گشتی می توانید به دره کارا   رفته و از طبیعت آن استفاده بنمائید.

5-    از قله شاهنشین می توان به سمت ایستگاه 7 تله کابین رفته و به سمت پائین فرود آمد.

6- به همراه داشتن آب کافی،تغذیه مناسب ، تجهیزات کافی جهت صعود به قله بسیار ضروری می باشد.

**********************************************************

بسمه تعالی

عنوان گزارش : راهپیمایی روستای افجه به دشت گرچال ( هویج ) – کوهپیمایی به سمت گردنه افجه و صعود به قله پرسون